27 listopada zapraszamy do  Opery i Filharmonii Podlaskiej  na spektakl „Humanimal”

Inspiracja spektaklu sięga do zapomnianych publicznych wystaw, tzw. ludzkich zoo, w których umieszczano przedstawicieli rdzennych, „prymitywnych czy barbarzyńskich” ludów. Nawiązujemy do źródła tych wydarzeń – dehumanizacji, która sprawia, że umieszczamy Innych za barykadą, zarówno tą realną jak i symboliczną. Tematyka jest równie obecna we współczesnym świecie, wobec kryzysu migracyjnego, wojny czy nowych spojrzeń na kolonializm. Wychodząc od ludzkich zoo, odnosimy się do dehumanizacji we współczesności, a także do własnych doświadczeń inności i wykluczenia. Eksplorujemy różnice między tym kiedy jesteśmy uznani za ludzi, a momentem w którym człowieczeństwo jest nam odbierane na poziomie ciała i języka.

„Humanimal” poprzez ruch i słowo w abstrakcyjny sposób opowiada o inności każdego z nas – wykonawców. Miesza konwencje – od gry przechodzi do tresury, od prezentacji do intymności, od opresji z zewnątrz do opresji wewnątrz grupy. Pokazuje przy tym, że dehumanizacja przybiera dynamikę, która jest trudna do przewidzenia. Innym może stać się każdy, kto nie spełnia wyznaczonych norm.

Choreografia, wykonanie: Natalia Dinges, Magda Niedzielska, Michał Przybyła, Piotr Skalski,

Muzyka: Özgür Ede

Reżyseria świateł: Filip Marszałek
Współproducent: Krakowski Teatr Tańca

Spektakl powstał w ramach projektu rezydencyjnego Krakowskiego Teatru Tańca „Rollercoaster. Młodzi kreatorzy wrażeń”, zrealizowanego przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
Sponsorem spektaklu jest firma Polygen.
Zrealizowano ze środków pochodzących ze Stypendium Twórczego Miasta Krakowa.

TERMIN
  • 27.11.2022 godz. 19.00
MIEJSCE
  • Opera i Filharmonia Podlaska, ul. Odeska 1 (sala kameralna), Białystok
BILETY
  • Bilety do kupienia w sprzedaży internetowej od 09.11.2022 na naszej www lub na pół godziny przed spektaklem.
  • CENA: 15 zł

UWAGA: Spektakl zawiera elementy nagości.

TWÓRCY

Magda Niedzielska (Skowron) ukończyła Choreografię i Teorię Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Pedagogikę Tańca na AHE w Łodzi. Ukończyła także studia podyplomowe z Zarządzania kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim. Brała udział w międzynarodowym programie w Kibbutz Contemporary Dance Company w Izraelu oraz była tancerką Elephant in the Black. Box Junior Dance Company w Madrycie. Współpracuje z Krakowskim Teatrem Tańca, gdzie jest tancerką, pedagożką i współautorką projektów artystycznych i edukacyjnych. Dwukrotna stypendystka miasta Krakowa. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie „Kultura w sieci”. W ramach Young Choreographers Platform w Central Europe Dance Theatre w Budapeszcie stworzyła spektakl „The Lungs of the Earth”. Dwukrotnie otrzymała „Wsparcie Aktywności Międzynarodowej” NIMiT.

Natalia Dinges – atorka, tancerka, choreograf. Absolwentka WTT w Bytomiu, AST w Krakowie (2013). Działa w obszarze szeroko pojętych sztuk performatywnych. Inspiruje ją ruch sam w sobie. Związana z wieloma przestrzeniami, zarówno repertuarowymi (m.in. Teatr Zagłębia, Śląski, Słowackiego, Ochoty, Śląski i Krakowski Teatr Tańca, Alias Cie, POK, WOK) jak i poza repertuarowymi, teatrem niezależnym, filmem czy nazwiskami: Vedral, Marciniak, Rychcik, Piekorz, Godowska, Krawczyński, Bury, Buy Ngoc, Botelho, Lewandowski, Łumiński, Hefczyńska – Lewandowska, Raźniak, B. Peszek, Garbacik, Cohen. Przed studiami zawodowo trenowała akrobatykę sportową, obecnie najchętniej prowadzi zajęcia ze świadomości ciała dla wszystkich grup wiekowych, jak i osób z niepełnosprawnością.

Michał Przybyła jest absolwentem studiów licencjackich na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi w zakresie tańca i choreografii. Jest dwukrotnym stypendystą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Ukończył program MASA organizowany przez Kibbutz Contemporary Dance Company w  Izraelu oraz staż w KCDC. Wraz z Dominikiem Więckiem założył nieformalny kolektyw twórczy Direct Message Collective i stworzył spektakl „Bromance” w ramach rezydencji „Nowa Generacja” organizowanej przez Scenę Roboczą w Poznaniu, który został laureatem wielu nagród. W latach 2016-2020 był artystą tancerzem w Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu. Otrzymał stypendium twórcze Miasta Kraków oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Został także rezydentem Centrum Teatru i Tańca w Warszawie oraz Instytutu im. Grotowskiego we Wrocławiu.

Piotr Skalski – Absolwent łódzkiej Akademii Muzycznej (Muzykoterapia) oraz Instruktorskiego Kursu Kwalifikacyjnego o specjalności Taniec Współczesny, Od 2008 roku związany z Eksperymentalnym Studio Tańca Iwony Olszowskiej jako tancerz, choreograf, twórca improwizacji, instruktor. Uczestnik wielu warsztatów tańca współczesnego, contact improwizacji i improwizacji. Współpracuje z krakowskimi teatrami jako tancerz, twórca choreografii i ruchu scenicznego. Improwizator w polskiej wersji spektaklu „Soul Project” w reż. i chor. D. Zambrano. Tancerz w spektaklu „Lighting” w chor. A.Konjetzky, „Trans_Miss(i)on” w chor. I.Olszowskiej i F.Fehera oraz “Kant”

Özgür Ede jest muzykiem, gitarzystą basowym i kompozytorem. Ukończył studia licencjackie i magisterskie na Yıldız Technical University w Stambule w zakresie gitary basowej, gdzie obecnie studiuje w ramach programu doktoranckiego. Otrzymał wyróżnienie w Blue Note Poznań Competition w 2022. Jego zainteresowania skupiają się również wokół projektów interdyscyplinarnych, komponowania muzyki do filmów, tańca i sztuk performatywnych. W swoich pracach poszukuje połączeń między muzyką klasyczną, elektroniczną i minimalistyczną, wykorzystując syntezator i technologie dźwiękowe. Współpracował z takimi artystami i pedagogami jak: Zbiginiew Wrombel, Kamil Erdem, Ricardo Moyano, Şenol Küçükyıldırım, Evrim Demirel, Mihail Godstiner. Wraz z dwoma przyjaciółmi, specjalizującymi się w muzykologii, prowadzi podcast Music Conversations with Anxiety.

Program Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Lokalnym operatorem projektu jest Podlaskie Stowarzyszenie Tańca oraz Opera i Filharmonia Podlaska.

 

 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – Państwowego Funduszu Celowego.

Nazwa zadania: Przestrzenie Sztuki Białystok
Dofinansowanie: 600.000 zł
Całkowita wartość: 720.000 zł

has been added to the cart. View Cart
Skip to content